Oprýskaný lak

Dostala jsem nabídku napsat příspěvek do Newsletteru Společnosti "E" a dost mi to zamotalo hlavu. Dlouho jsem o tom přemýšlela, váhala, zda se do toho vůbec pustit a nakonec jsem cosi vyplodila.
A raději to honem odeslala, než si to rozmyslím.
Naprosto mě zdrtilo, že jenom jsem svůj příspěvek odeslala, napadlo mě deset dalších věcí, o kterých jsem se měla zmínit, nebo o nich psát. Nejsem prostě typ na „psaní na objednávku“. Zrovna, když jsem chtěla paní redaktorce napsat, ať můj výplod smaže, že je to o ničem, ozvala se ona – a vypadá to, že můj příspěvek otisknou a já si toho nesmírně vážím. Takže, jestli můj příspěvek vyjde v onom Newsletteru, pak ho uveřejním i na svém blogu.

Jmenuje se „Dvakrát oprýskaný lak“.

Tak se, podle mého bratránka, v Německu označuje věk člověka, který překročí padesátku. Na tomto rčení je velmi zajímavé, jak moc vystihuje jednu z věcí, které mám ráda. Ve svém profilu už jsem uvedla, že mám ráda všechno, co je staré – čím starší, tím lepší. A protože jsem povoláním stavař, tak každá stavební ruina, odrbaná omítka nebo oprýskaný lak na dveřích mě naplňuje nadšením!

Založila jsem si také profil na Instagramu a brzy našla „spřízněné duše“. Konečně vím, co je to „tag“(#) a podle něho se dá na netu najít tisíce fotek. Moje jednaosmdesátiletá teta moji vášeň pro ruiny okomentovala: „...abys měla co restaurovat!“ A má pravdu. Zcela v souladu s názvem svého blogu si dokážu představit, jak by každý starý dům mohl dostat druhou šanci a nový kabátek :).

I když, některé ty stavby mají své kouzlo právě v tom poznamenání časem. Navíc, je docela dost rekonstrukcí starších a starých objektů, kde nová fasáda byla spíše na škodu. Mám na mysli zvláště jeden konkrétní případ, kdy mi rekonstrukce objektu nepřipadá zdařilá. Mojí srdeční záležitostí je Zámek Lednice a ten mi po té, co byl opatřen novou fasádou, trochu připomíná kulisu z Disneylandu. Ale je to jenom můj názor....

Starý dům v Kněždubě


Zámek Lednice s ještě původní patinou...
https://www.zamek-lednice.com/

Staré okno v Kněždubě

Zámek v Rajci - Jestřebí
http://www.zamek-rajec-jestrebi.cz/


Komentáře